Asian Productivity Organization (APO) ได้เสนอวิธีการและเครื่องมือการจัดการความรู้เพื่อให้หน่วยงานพิจารณาเลือก ใช้ให้เหมาะสมตามกระบวนการของการจัดการความรู้ 6 ขั้นตอน ดังนี้
ขั้นตอนที่ 1 : การค้นหาว่าองค์กรมีความรู้อะไรบ้าง ในรูแบบใด อยู่ที่ใคร และความรู้จำเป็นต่อองค์กรมีอะไรบ้าง (Identifying the Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- APO Knowledge Management Assessment Tool
 - Knowledge Cafes
 - Communities of Practice
 - Advanced Search Tools
 - Knowledge Clusters
 - Expert Locator
 - Collaborative Virtual Workspaces
 - Knowledge Mapping
 - KM Maturity Model
 - Mentor/Mentee
 
ขั้นตอนที่ 2 : การสร้างความรู้ (Creating Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Brainstorming
 - Learning and Idea Capture
 - Learning Reviews
 - After Action Reviews
 - Collaborative Physical Workspaces
 - Knowledge Cafes
 - Communities of Practices
 - Knowledge Bases (Wikis, etc)
 - Blogs
 - Voice and Voice-over-Internet Protocol (VOIP)
 - Advanced Search
 - Knowledge Clusters
 - Expert Locator
 - Collaborative Virtual Workspaces
 - Mentor/Mentee
 - Knowledge Portal
 - Video Sharing
 
ขั้นตอนที่ 3 : การจัดเก็บความรู้ (Storing Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Learning Reviews
 - After Action Reviews
 - Knowledge Cafes
 - Communities of Practice
 - Taxonomy
 - Document Libraries
 - Knowledge Bases (Wikis, etc.)
 - Blogs
 - Voice and VOIP
 - Knowledge Clusters
 - Expert Locator
 - Collaborative Virtual Workspaces
 - Knowledge Portal
 - Video Sharing
 
ขั้นตอนที่ 4 : การแลกเปลี่ยนและแบ่งปันความรู้ (Sharing Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Peer Assist
 - Learning Reviews
 - After Action Reviews
 - Storytelling
 - Communities of Practice
 - Collaborative Physical Workspaces
 - Knowledge Cafes
 - Communities of Practice
 - Taxonomy
 
ขั้นตอนที่ 5 : การแลกเปลี่ยนและแบ่งปันความรู้ (Sharing Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Document Libraries
 - Knowledge Bases (Wikis, etc.)
 - Blogs
 - Social Networking Services
 - Voice and VOIP
 - Knowledge Clusters
 - Expert Locator
 - Collaborative Virtual Workspaces
 - Knowledge Portal
 - Video Sharing
 - Mentor/Mentee
 
ขั้นตอนที่ 6 : การนำความรู้ไปใช้ (Applying Knowledge)
วิธีการและเครื่องมือที่เสนอเพื่อพิจารณา
- Peer Assist
 - Collaborative Physical Workspaces
 - Knowledge Cafes
 - Communities of Practice
 - Taxonomy
 - Document Libraries
 - Knowledge Bases (Wikis, etc.)
 - Blogs
 - Advanced Search
 - Knowledge Clusters
 - Expert Locator
 - Collaborative Virtual Workspaces
 - Knowledge Worker Competency Plan
 - Mentor/Mentee
 - Knowledge Portal
 
ทั้งนี้ จะได้นำเสนอวิธีการและเครื่องมือแต่ละประเภทต่อไป
รายการอ้างอิง: Asian Productivity Organization. Knowledge Management Tools and Tecniques Manual. Japan : Asian Productivity Organization, 2010.



            